Perkembangan Bayi Dalam Kandungan (0-12 minggu)


Telur akan mula terbentuk sebaik sahaja disenyawakan. Perkembangan bayi dalam kandungan memberi kesan kepada perubahan bentuk badan anda dr masa ke semasa.

Minggu Pertama

Telur mulai disenyawakan, anda tidak lagi mengalami datang bulan atau haid. Hormon-hormon dalam badan akan bersiap sedia untuk melepaskan sel telur tersebut.

Minggu Kedua

Dinding rahima atau uterus akan mula menebal dan telah siap untuk proses ovulasi.

Minggu Ketiga

Minggu ini adalah proses pelepasan telur. Telur dan sperma yang telah disenyawakan di tiub falopio akan mula terbentuk. Di sinilah kehamilan anda bermula. Proses ini mengambil masa 4 hari dan zigot kemudiannya terbentuk.

Minggu Keempat

Zigot yang telah terbentuk akan mula mencari tempat (dinding rahim) untuk membesar. Pada beberapa wanita akan mengalami pendarahan pada minggu ini. Jangan risau, pendarahan itu adalah karena proses zigot menempel di dinding rahim anda. Jika pendarahan terlalu banyak konsultasikan ke dokter anda.

Minggu Kelima

Ukuran bayi anda sekarang seperti biji buah apel  dan pada minggu ini disebut sebagai embrio. Bayi anda sudah mempunyai degup jantung sendiri, plasenta dan tali pusat sudah berkerja sepenuhnya. Sel-sel otak dan sistem saraf juga mula terbentuk.

Minggu Keenam

Embrio akan kelihatan seperti berudu. Pada minggu ini anda dapat melihat kepala dan badan mula terbentuk. Begitu juga dengan hati, pankreas, paru-paru, kelenjar tiroid dan jantung.

Minggu Ketujuh

Jantung sudah terbentuk lengkap. Saraf dan otot bekerja bersamaan utk pertama kalinya. Bayi mempunyai reflek dan bergerak spontan tetapi anda belum merasakannya. Pada akhir minggu ini otak akan mulai terbentuk lengkap.

Minggu Kedelapan

Panjang embrio sekarang adalah sekitar 25-30 mm. Lengan dan kaki sudah terbagi menjadi komponen paha, kaki, tangan, lengan dan bahu. Organ reproduksinya juga mulai terbentuk dan demikian tulang-tulang. Bagian telinga luar sudah terbentuk sempurna, mata membentuk pigmen. Jantung sudah berfungsi dengan sempurna.

Minggu Kesembilan

Pergerakan pertama fetus dapat terekam dengan USG. Pada minggu ini perut dan rongga dada sudah terpisah dan otot mata dan bibir atas terbentuk.

Minggu Kesepuluh

Tulang terbentuk. Diafragma memisahkan jantung dan paru-paru dari perut. Otot leher terbentuk. Otak berkembang dengan cepat, sehingga ukuran kepala lebih besar dari tubuh.

Minggu Kesebelas

Organ seks luar sudah terbentuk, begitu juga dengan rambut dan gigi. Bayi sudah dapat menelan cairan amnion dan mengeluarkan kembali(kencing).

Minggu Keduabelas

Ukuran fetus anda sekarang sekitar 8 cm. Semua organnya telah terbentuk dgn sempurna. Otot-otot akan mulai memberikan respon balas.

Akhir trimester pertama,organ-organ tubuh bayi sudah terbentuk. Rasa mual dan lelah pada anda sudah hilang. (Namun masih ada sebahagian wanita hamil akan mengalami rasa mual hingga ke bulan-bulan berikutnya.)